lördag 27 september 2008

Hamster & Gårdshund?

Det enda dottern önskar sig i födelsedagspresent är en Hamster....en vintervit dvärghamster. Vi har förklarat att en hamster kanske inte är så lätt att ha om man har råtthund. Då pratar hon om regler och att det ska hänga ngt på dörren och att man aldrig får gå in utan ett OK om dörren är stängd. Avancerat.
Hamster nojan har pågått sedan februari. Hon har velat ha kanin som mindre men då köpte hon att det inte funkar med hund. "Jag kan gömma den (kaninen) i garderoben om det kommer en hund" sa hon... Underlat vill hon också ha men först en hamster sen underlat! Jag kan ta hand om hundarna så då kan jag ha en hamster! Argumenten är många. I våras sa vi att om du lär dig simma på djupt vatten i simskolan då... dottern simmade men inte på djupt vatten...i augusti blev det nga kalla dopp utanför för att visa "Jag kan simma på djupt vatten, det är bara för kallt"
Torr sim i köket blev nästa försök se , jag kan! Man kan faktiskt ta med sina barn på badhus, ytterligare ett! Sen kom operation övertalning en kväll vid middagsbordet: "Pappa jag vill bara att du ska veta att det enda i hela världen som jag önskar mig är en hamster! Eller pengar så att jag kan köpa en! (100 kr har hon sparat sedan ett halvår tillbaka, "det räcker till en hamster mamma , kan du betala buren?") Varje gång vi har handlat hundmat, tuggeben eller hundgodis så har det tittats på hamstrar och tillbehör. Förra helgen så inspekterades hamstarna i Gustavsberg. Jag har stått emot. Även när hon spänt ögonen i mig och sagt " Mamma jag vill ha den den är jättesöt, snälla!!!! Jag har då kontrat att du får prata med Pappa.
Idag har vi varit på Hamsterutställning jag tänkte att låt oss åka dit och titta och se om det håller i sig. Efter att ha hållt och gullat men en Guldhamster, lite långhår jättesöt, Cambells och vintervita så har det inte gått över. En snäll Vintervit vill hon HAAAA!!!! Guldhamstern var sötast men hon vill ha en dvärghamster!
Inte lätt med en dotter som älskar djur tar ansvar och hjälper till, och vill ha ett eget djur. Det räcker inte med hundar och fiskar. Sonen tycker att hamstrar är löjliga och han vill ha en egen hund. Barnen pratar mycket om att när King har gift sig och fått valpar så ska vi behålla minst 3 valpar. Hur går man då när man ska gå ut med alla undrade jag? Man tar bara två koppel i varje hand, blev det bestämda svaret! (För det fattar väl vem som helst?? Barn är ljuvliga!!!
Tack alla snälla hamstermännsikor som hade tålamod och vänlighet att visa och prata hamster med oss idag!!!

Imorgon åker vi på Hundutställning, King ska gå i valpklass. Det är 58 gårdshundar anmälda, 10 valpar och sen 21/27. Håll tummarna!
King är lite hängig idag. Dom stora tänderna i överkäken är på väg fram ännu mer och det ömmar så i munnen. Vi syns imorgon!!???

Inga kommentarer: