fredag 7 november 2008

8 månader, 8,8 kilo

King har fyllt 8 månader och gått klart Unghundskursen!

Vi har övat på sitt, ligg, stå, stanna kvar, stopp när vi går i lina, att gå i lina, Nej vid störning, övat att gå snyggt i koppel, passera när andra står still, och suttit stilla när andra går förbi, inkallning, inkallning i "tunnel" dvs hundar runt om, smack ljud, inkallningsljud + lite till jag inte kommer ihåg såhär på rak arm... King är följsam och håller koll på mig. Jag har hittat ett superbra godis så följsamheten är inget problem, han håller koll och följer med! Natures Gift energy+ mini treats, Beef eller Lever liksom mjukt godis men inte kladdigt! Jag har haft med mig både mjukt & hårt godis och varierat beroende på övning. Jag har haft med mig både mjukt & hårt godis och varierat beroende på övning. King följer med så bra så att jag blir förvånad?

Så kommer man hem till verkligheten och går ut med båda hundarna samtidigt, helst med King i lina och följsam tjaa nosen i backen och fullt ös framåt!!!! Men han lyssnar helt klart och har koll på vad jag gör!

Roligt att se hur olika hundarna är, visst Pompe har nästan alltid bott själv och King vet sin plats i flocken, även om han nog kommer att utmana Pompe igen. Häromdagen smällde det till i köket. Jag tappade ngt som dom kom ihop sig om, ordentligt det sa pang och så var dom oense. Morrade och tänderna smattrade. Lika fort som det smällde lika fort gick det över, vi sa bara Nej och det räckte. Sen var ordningen återställd.

8 månader, King har bott hos oss i 6 månader. En supersöt gullig valp som flyttade hem och nu en stilig busig unghund som tänker själv, är busig och pussig! Han använder sina tassar, krafsar för uppmärksamhet, krafsar för gos och bus!
Pompe drygt 11 kilo, mätt 37 hög på utställning, (King är ngt lägre) har allt tålamod som behövs för att fostra en valp! Han leker med King i timmar, jagar, jagas, brottar, nafsar och fostrar. Facinerande att se hur Pompe använder kroppen för att parera King, som liten flög han, nu är han fortfarande chanslös. När dom leker tafatt kan King springa runt och Pompe sneddar och genskjuter. Det går att titta länge länge på hur dom leker och umgås med varandra. Pompe kan darra lite på överläppen och King lägger sig då och väntar på sin tur vid matskålen, och en annan gång står dom bredvid varandra och delar skål! Mycket av deras kommunikation går oss kanske spårlöst förbi????

1 kommentar:

Skogsstjärna sa...

Visst är det olika i miljö där de vet att det ska tränas och sen hemmavid. För att inte tala om skogen...
Väger King så mycket, måste väga Kasper. Sist låg han på 8,0 kg.
Kul att höra om hur de kommunicerar. Det är alldeles säkert så att vi missar merparten... ;)