måndag 18 oktober 2010

Kropps minne

 
 

Vissa saker är som att cykla, kroppen kommer ihåg ur man gör! Kanske inte kroppen med hjärnan och fingrarna? Man tar fram ett garnnystan och ett par stickor, över 20 år sen sist... och så bara gör kroppen det: lägger upp maskor, stickar aviga och räta och kommer ihåg hur man maskar av: Helt fantastiskt!

Kan det vara ett minne som går genom generationer? Min farmor stickade och virkade( såldes på NK) och mormor och hennes mor dessförinnan. Min mamma är fantastiskt duktig. Min ena syster är ett proffs och min andra syster är minst lika duktig. Jag tycker att det är lite halvskoj och både stickade och virkade för länge sen... Min dotter började sticka i somras, bara räta men det är kul när stickningen växer. Hon köpte färglada virknålar i plast på Stockhome och ville testa virkning. Jag trodde inte att jag hade nga garnrester kvar men hon fick garn av mormor och så nu virkar dottern en mask!

Idag städade vi ur garderoben och tog undan sommarskorna och plockade med skor och kläder i och ur källaren, jag hittade garn i garderoben och stickor i källaren och jag "måste" testa, en gul lapp blev det och jag kom ihåg hur man gör!
Måste nog fråga systern var jag hittar en garnaffär. Ringde mamma och hon skulle se om hon hittade ngt litet virkmönster. Jag virkade gärna dukar förr men vem använder sånt idag?

Barnen har fått börja med träslöjd i skolan nästa termin blir det textilslöjd och dom får börja med att Fingerpåta, vi försökte hemma idag men kom inte på hur man gör. Min syster hade en påtadocka när hon var liten, ska se om vi hittar ngn sådan. Klart att barnen ska få testa!

Härliga hundpromenader i det soliga höstvädret med alla löv har helgen också bjudit på! King tyckte att frosten som lagt sig var så spännade, han undersökte länge...nu sover han med luftiga öron!

Veckans Boktips: Livets aviga och räta! En underbar bok om livets alla skeden.
Posted by Picasa

1 kommentar:

Jenny Beckman sa...

här kan du hitta både virk och stickmönster...

http://www.garnstudio.com/lang/se/kategori_oversikt.php