lördag 27 juni 2009

Härlig sommar!

Grilloset ligger över nejden och människor klädda i vitt sitter och picnicar!
Badgästerna har åkt hem. Det finns några tappra kvar men dom grillar och kommer snart att bada igen! Häromkvällen påstod en kille att det var varmt i vattnet, men det berodde nog mer på vad han hade innanför västen...
Fiskmåsarna seglar stilla omkring och svalorna syns inte till.

Det är härligt!!! Ljuset på kvällen är så mjukt men ändå starkt, det är lite Skagenkänsla. Jag gillar att det är ljust när man tar dagens sista kvällspromenad, mörkt blått men ändå ljust!

Hundarna vilar, King ligger på min ena fot, han vill helst vara nära, Pompe ligger strax intill.
Lugnet råder både inne & ute! Det blir korta hundpromenader när det är så här varmt, Pompe gillar inte värme och har aldrig gjort det. Han hårar något helt otroligt. När vi åt middag så var han under köksbordet och jag klappade honom lite och sen låg det en hög, ja en riktig hårhög, på golvet.
När vi var ute på eftermiddagen så plötsligt gick King bredvid mig, tittade och viftade på svansen, tjusigt fritt följ! Hoppad att det inte bara berodde på värmen utan att han börjar vara med på noterna! Spontant fritt följ, jag blev så glad!!!
Vi har kört idioten en del, när han drar så stannar vi och går inte förrän han tar kontakt och kommer intill och det funkar. Stannar jag så tar han kontakt, Duktig kille!

Än har hundarna inte badat ute, barnen badade iförrgår, i max 10 min, sen blev det badkaret istället för ute! Det är kallt i vattnet! Får se om det blivit varmare imorgon.

2 kommentarer:

Ewa sa...

Hej och tack för grattiset - jag är sååå stolt över mina tjejer! :-)

Visst är det härligt när hundarna bjuder på beteenden av sig själva som det du beskriver om fria följet. Är ju precis så man vill att de ska göra, och då får man vara vesslesnabb med belöning! Jag har fått jobba otroligt mycket med Hallon för att hon inte ska dra i kopplet, och först nu (när hon snart är två...) börjar det fungera stabilt - ibland har jag varit nära att ge upp. Eftersom jag (precis som du) har två hundar borde jag nog egentligen gått separata promenader från början så att jag hade kunnat träna mer fokuserat. Men, men - bekväm som man är så blev det inte så.

Ser att du jobbar på med lydnadsträningen och läser den jättebra "Med sikte på 10:an". Vill bara tipsa om ytterligare en riktigt bra bok som heter "Lydnadsträning i teori och praktik" utgiven på Canis förlag - den är helt fantastisk och har blivit min och Yohannas nya "bibel"
Lycka till med träningen och ha en fortsatt skön sommar!

Heta hälsn fr Ewa, Humla & Hallon

Anna Dahl sa...

tjing i värmen:))Filuren Folke fyllar 11 år i år.Var hos vetten i går och allt var bra förutom tandköttet som han är lite röd i så nu får han lite hjälp mot det.Hon tyckte att han var i bra form trots värmen.I dag har det varit så varmt här i skåne med en massa åska./Anna.D