söndag 20 juni 2010

Veckan som gick


Tre mörka klor...


I måndags kväll var vi på träningstävling, med momenten i LP1.

Platsliggning, 2 min. Den stora airedaleterrier hanen bredvid reste sig och gick och ställde sig över King som låg kvar. När hussen hämtat rätt på sin hund så låg King kvar en stund men sen sprang han till matte! Gång 2 så låg han kvar länge, 2 min är lååång tid, men sen kom han snällt springande..strax innan tiden var slut... är glad för att han trots allt låg snällt och stilla när den helt okända hunden ställde sig över honom och att King låg kvar så länge som han gjorde gång 2. Blir till att öva mera stadga.
Fritt följ, bitvis snyggt, bitvis nosande och nosande... Läggande under gång, helt OK. Ställande, nja King lade sig, han gillar gräset det är så skönt mot magen! Inkallning!!!!! Hopp gick också strålande! Apporten tog vi inte ens fram.
Det var full aktivitet runt om, med massor av hundar och lång väntan innan det var vår tur. Det blir till att nöta mer! Jag känner mig ändå ganska så nöjd då vi knappt tränat ngt alls sedan i höstas, lydnad alltså!

Ska träna lite agility också vi ska ut på tävlingsplanen om ett par veckor, så får vi se hur det går! King är en fantastisk hund som gillar att jobba med olika saker! Han är alltid lika glad och förväntans full. Det har varit mycket hela tiden under våren så nu hoppas jag att vi snart hinner träna lite på kvällen, det är ju så härligt ljust ute!

Fästingarna har dykt upp igen, trist nog. Det är praktiskt med vita hundar, det går ofta att se när det lilla odjuret kryper omkring. Har tagit bort en krypande och en fastbiten en på vardera hunden. Vill ogärna sätta på halsband på hundarna då dom leker och busar så med varandra och så vill jag inte att barnen ska få "giftet" på sig när dom klappar hundarna. Brukar sätta medel i nacken när vi ska till ngt mer fästingtätt ställe. Svårt att veta vad som är bra alt dåligt.

Idag har vi varit hos min syster och blivit bjudna på nybakta kanelbullar, lyxigt! Hon bor strax utanför stan och idag fick vi se två rådjur som jagade varandra, fram och tillbaka över gatan och tomterna, vinden låg rätt, hundarna märkte inget av skådespelet. (Dom var upptagna med annat, gräset luktade så gott) Jag och min systerdotter som är 3 gick på en promenad med hundarna och hon höll mig i handen och sjöng. Vi pratade lite och jag frågade vad hon leker på förskolan. "Jag leker hund med min kompis", berättade hon så glatt. Vad är du för hund, frågade jag? "Jag är en Pompehund" svarade hon mycket stolt och bestämt!
Pompe är favoriten och hon vill gärna ha en egen hund. "Vad för hund vill du ha då", har jag frågat henne. Jag vill ha King säger hon mycket bestämt! Jag har sagt till min syster att det är klart att den gulliga systerdottern ska ha en hund! Min syster bara skakar på huvudet.

Min söta dotter förälskade sig i en kanin igår när vi var och köpte hundmat, hon ville köpa den.
Det blev ingen kanin, men idag när vi kom hem så berättade hon så glatt att "Mamma har köpt en kanin till mig och vi ska hämta den imorgon" Sonen som vill ha gerbiler, tyckte att livet var orättvist och började nästa gråta "hon har ju en hamster ska hon få en kanin, den ska jag få i såfall jag har inget djur (räknas inte fiskar?), jag vill ha gerbiler..." Hon drev det ganska så långt, innan jag fick lugna situationen och berätta att Nej, det blir ingen kanin. Lite senare på eftermiddagen pratade vi om fritidshus och vi började prata om stackars sommarkatter och berättade för dottern vad en sommarkatt är.
Den lilla rackarungen säger sen till sin bror som älskar grisar, att" Du kanske kan få en sommargris?!!" Vad är det blir då följdfrågan? "Man skaffar en griskulting, gullar och matar den hela sommaren och sen lämnar man grisen så att den blir ensam och svälter ihjäl när man åker hem". Nya tårar...
8-9 åringar är ett helt annat släkte än en 3-4 åring...

1 kommentar:

Lena sa...

Hallå där
Ja hon är en härlig donna men mammas fotspår är nog svåra att fylla, får nog räkna det mer som ett litet snedsteg :-) Men visst är det kul när det går bra. Han börjar verkligen se kanon ut din kille. Smider vidare på mina lömska planer.... Ha en underbar sommar så länge.
Bensbybuset