fredag 18 september 2009

Reflektioner

Vi hela familjen, alla tvåbenta, har varit på "Övfre" på kalas ikväll. Det är på andra sidan stan konstaterade barnen, "vi måste åka rakt igenom stan".
Exklusiva bilar står parkerade och jag tror att det är inne med smokingmiddag. Äldre mycket välklädda herrar och massor av unga brats i smoking...det är nog den enda stadsdelen där smoking är helt ok en vanlig fredagkväll... känns så typiskt Östermalm...

Tänk att det kan skilja så mycket om man bara passerar ifrån en stadsdel till en annan?!! Tag (jag menar åk med!) tunnelbanan, så fort tåget passerat Slussen så har man bytt miljö och det är fullt med andra människor, värderingarna liksom förändras om man kommer upp till Söder eller ner till Norrmalm. Själv åker jag Orientexpressen och fascineras just nu av alla olika typer av väskor folk bär omkring på...många har "jobbväska" undra hur många modeller Ericsson gett ut, jag tror att den senaste är blå med oranga detaljer... Jag såg en man med tryckt tygkasse med katter som såg ut att vara tagna ur Kattresan fast i gråskala... Många bär många väskor och värst tycker jag om alla stora ryggsäckar som folk inte har ngt koll på som knuffas och trycks emot en. Mycket konstigt kan man fundera på när man skuffas som en boskapshjord på väg till eller från jobbet, inpluggad med Spotify i telefonen och en pocket bok i handen. Böcker ja, nästan alla tjejer har en pocketbok i handen, och dom som inte har det, dom pillar på sin telefon...

På söndag är det Hundens Dag i Kungsan så kom förbi och säg Hej till nya Kingen av Kungsan!

1 kommentar:

Siw, Titus o Elliot sa...

Ja visst är Stockholm intressant att skåda, inte minst från tunnelbanan. Efter 25 års boende där så vet jag. Sitter man på den röda linjen från Mörby till Norsborg gör man verkligen en resa genom ett antal olika kulturer. Jag har när jag varit nere i Stockholm efter vår flytt till Luleå ofta åkt tunnelbana med antingen Titus eller Elliot och då får du plötsligt vara med om en annan upplevelse- Stockoholmarna pratar med dig eller hunden. Det gör de aldrig annars!!!
Hälsningar från ett höstfagert Avan där vi just nu plockar lingon och kråkbär, även hundarna.
I går kväll hade vi en helkväll när vi tittade på TV tillsammans med hundarna. Kanal 9 visade en amerikansk film "Best in show". Elliot stod på två ben framför TVn och var helförtjust. Och vad vi skrattade, vilken tur att vi har vanlig enkla gårdshundar som inte behöver friseras och duttas med...